گروه اقتصادی مشرق - يكي از بخشهايی كه در دولت گذشته بيشترين لطمه را ديد و دود آن به چشم مردم رفت حوزه صنعت خودرو بود. خودرو ضمن گراني در سالهای اخیر با كمبود شديد عرضه نیز مواجه بود و برخی خطوط توليد به خواب عميق رفتند، خوابي كه معلوم نيست بيداري آن چه زمان است.
كاهش 64درصدي توليد خودرو شايد در حوزههای دیگر زیاد قابل توجه نباشد اما زماني كه به حوزه خودرو ميرسد عواقب آن بهحدي وسيع ميشود كه اكثر صنايع كشور را در برميگيرد و نشانههاي ورشكستگي محرز ميشود. اين نشانهها فقط به خاطر تحريم نيست بلكه اشتباهات برخي مديران سابق اين صنعت، سبب شد صنعت خودروسازي كشور با چالشهاي جدي روبرو شود.
اين روزها اخبار متعددي از صنعت خودرو شنيده ميشود از جمله برگشت برندهايي كه از ايران رفتهاند، كاهش قيمت خودرو، توليد خودرو ارزانقيمت و همكاري مشترك ايرانخودرو و سايپا.
با دبير انجمن خودروسازان گفتوگويي انجام داديم و نظرات وی را در رابطه با آخرین تحولات این بازار جويا شديم.
"احمد نعمتبخش" دبير انجمن خودروسازان درباره آينده صنعت خودرو و موضوعاتي كه محور اين امر مطرح ميشود به خبرنگار "مشرق" گفت: پيشبينيها نسبت به آينده صنعت خودرو بسيار مثبت است چرا كه روند مذاكرات نشان ميدهد تحريمها بهزودي كمرنگ خواهد شد و كشورهاي مختلف براي سرمايه گذاري در ايران پيش قدم ميشوند.
وي با بيان اينكه شركتهاي خودروسازي كه ايران را تحريم كردند بهزودي باز خواهند گشت ،افزود:طي جلسه اخيري كه خودروسازان با وزير صنعت،معدن و تجارت داشتند قرار بر اين شد كه خودروسازان داخلي با خودروسازان خارجي مكاتباتي داشته باشند و براي برگشت آنها اقدامات اوليه را انجام دهند.همچنين شخص وزير قول داد كه با مديران عامل شركت هاي خودروسازي چون رنو و پژو شخصا وارد مذاكره شود.
دبير انجمن خودروسازان با يادآوري اين مساله كه در برگشت خودروسازان خارجي دولت هيچ امتيازي نخواهد داد، تاكيد كرد: دعوت و امضاي قرار داد بلند مدت با شركت هاي خودروسازي كه از ايران رفته اند و يا مي خواهند وارد شوند به صورت برد-برد است و دولت بنا ندارد براي برگشت آنها امتياز خاصي قائل شود.
بازار خودرو ايران بسيار بكر است لذا دليلي ندارد كه براي شركت هاي خودروسازي ساير كشورها تسهيلات خاص درنظر گرفته شود.وي با اشاره به اين مطلب كه با حضور وزير صنعت در مذاكرات روند قراردادها سرعت پيدا مي كند و اين امر به منزله آن است كه كشور خواهان حل مشكلات است تصريح كرد:خودروسازان خارجي با ديدن شرايط بهبود سياسي كشور و باز شدن كانال هاي انتقال پول براي حضور در ايران با فوريت اقدام خواهند كرد چرا كه ايران بازار مطلوب براي هر سازنده خودرو است.
نعمت بخش اذعان داشت: سرانه خودرو به ازاي هر 5.2 نفر يك عدد خودرو است که اين عدد در مقايسه با ساير كشورها و جمعيت 75 ميليوني ايران بسيار پايين است. در ساير كشورها از هر سه نفر دو نفر خودرو دارند. چنين آماري گوياي بازار بكر كشورمان است كه هر مجموعهاي را به سمت خود جذب ميكند.
وي با بيان اينكه دولت بايد حمل و نقل عمومي را توسعه دهد تا در آينده با افزايش توليد خودرو مشكلي ايجاد نشود، گفت: مردم بايد ياد بگيرند كه براي جابجايي شهري از حمل و نقل همگاني استفاده كنند و براي خارج شهر از خودرو شخصي خود استفاده كنند.
از وي در باره قيمت خودرو و اينكه آيا با كمرنگشدن احتمالي تحريمها قيمت خودرو كاهش مييابد يا خير پرسيديم؛ او پاسخ داد: مواد اوليه توليد خودرو بيش از 24 برابر شده اما قيمت خودرو تنها 2.2 درصد رشد يافته است لذا نبايد مردم را خوشبين كرد كه قيمت خودرو كاهش پيدا ميكند.
نعمتبخش افزود: تا زماني كه تحريمها برداشته نشود و مواد اوليه و بخصوص دلار ارزان نشود، نمي توان وعده كاهش قيمت خودرو را به مردم داد.
وي به توليد و همكاري مشترك خودروسازان اشاره کرد و گفت: همكاري مشترك و استفاده از پتانسيلهاي يكديگر بسيار مطلوب است و اين مسأله سالها مورد غفلت واقع شده بود.
وي عرضه محصولات جديد در شرايط بحران را راه خوبي براي ادامه مسير ميداند، اما عقيده دارد که بهتر است خودروسازان راهي را که براي عرضه محصولات جديد ميروند، درست ادامه دهند.
كاهش 64درصدي توليد خودرو شايد در حوزههای دیگر زیاد قابل توجه نباشد اما زماني كه به حوزه خودرو ميرسد عواقب آن بهحدي وسيع ميشود كه اكثر صنايع كشور را در برميگيرد و نشانههاي ورشكستگي محرز ميشود. اين نشانهها فقط به خاطر تحريم نيست بلكه اشتباهات برخي مديران سابق اين صنعت، سبب شد صنعت خودروسازي كشور با چالشهاي جدي روبرو شود.
اين روزها اخبار متعددي از صنعت خودرو شنيده ميشود از جمله برگشت برندهايي كه از ايران رفتهاند، كاهش قيمت خودرو، توليد خودرو ارزانقيمت و همكاري مشترك ايرانخودرو و سايپا.
با دبير انجمن خودروسازان گفتوگويي انجام داديم و نظرات وی را در رابطه با آخرین تحولات این بازار جويا شديم.
"احمد نعمتبخش" دبير انجمن خودروسازان درباره آينده صنعت خودرو و موضوعاتي كه محور اين امر مطرح ميشود به خبرنگار "مشرق" گفت: پيشبينيها نسبت به آينده صنعت خودرو بسيار مثبت است چرا كه روند مذاكرات نشان ميدهد تحريمها بهزودي كمرنگ خواهد شد و كشورهاي مختلف براي سرمايه گذاري در ايران پيش قدم ميشوند.
وي با بيان اينكه شركتهاي خودروسازي كه ايران را تحريم كردند بهزودي باز خواهند گشت ،افزود:طي جلسه اخيري كه خودروسازان با وزير صنعت،معدن و تجارت داشتند قرار بر اين شد كه خودروسازان داخلي با خودروسازان خارجي مكاتباتي داشته باشند و براي برگشت آنها اقدامات اوليه را انجام دهند.همچنين شخص وزير قول داد كه با مديران عامل شركت هاي خودروسازي چون رنو و پژو شخصا وارد مذاكره شود.
دبير انجمن خودروسازان با يادآوري اين مساله كه در برگشت خودروسازان خارجي دولت هيچ امتيازي نخواهد داد، تاكيد كرد: دعوت و امضاي قرار داد بلند مدت با شركت هاي خودروسازي كه از ايران رفته اند و يا مي خواهند وارد شوند به صورت برد-برد است و دولت بنا ندارد براي برگشت آنها امتياز خاصي قائل شود.
بازار خودرو ايران بسيار بكر است لذا دليلي ندارد كه براي شركت هاي خودروسازي ساير كشورها تسهيلات خاص درنظر گرفته شود.وي با اشاره به اين مطلب كه با حضور وزير صنعت در مذاكرات روند قراردادها سرعت پيدا مي كند و اين امر به منزله آن است كه كشور خواهان حل مشكلات است تصريح كرد:خودروسازان خارجي با ديدن شرايط بهبود سياسي كشور و باز شدن كانال هاي انتقال پول براي حضور در ايران با فوريت اقدام خواهند كرد چرا كه ايران بازار مطلوب براي هر سازنده خودرو است.
نعمت بخش اذعان داشت: سرانه خودرو به ازاي هر 5.2 نفر يك عدد خودرو است که اين عدد در مقايسه با ساير كشورها و جمعيت 75 ميليوني ايران بسيار پايين است. در ساير كشورها از هر سه نفر دو نفر خودرو دارند. چنين آماري گوياي بازار بكر كشورمان است كه هر مجموعهاي را به سمت خود جذب ميكند.
وي با بيان اينكه دولت بايد حمل و نقل عمومي را توسعه دهد تا در آينده با افزايش توليد خودرو مشكلي ايجاد نشود، گفت: مردم بايد ياد بگيرند كه براي جابجايي شهري از حمل و نقل همگاني استفاده كنند و براي خارج شهر از خودرو شخصي خود استفاده كنند.
از وي در باره قيمت خودرو و اينكه آيا با كمرنگشدن احتمالي تحريمها قيمت خودرو كاهش مييابد يا خير پرسيديم؛ او پاسخ داد: مواد اوليه توليد خودرو بيش از 24 برابر شده اما قيمت خودرو تنها 2.2 درصد رشد يافته است لذا نبايد مردم را خوشبين كرد كه قيمت خودرو كاهش پيدا ميكند.
نعمتبخش افزود: تا زماني كه تحريمها برداشته نشود و مواد اوليه و بخصوص دلار ارزان نشود، نمي توان وعده كاهش قيمت خودرو را به مردم داد.
وي به توليد و همكاري مشترك خودروسازان اشاره کرد و گفت: همكاري مشترك و استفاده از پتانسيلهاي يكديگر بسيار مطلوب است و اين مسأله سالها مورد غفلت واقع شده بود.
وي عرضه محصولات جديد در شرايط بحران را راه خوبي براي ادامه مسير ميداند، اما عقيده دارد که بهتر است خودروسازان راهي را که براي عرضه محصولات جديد ميروند، درست ادامه دهند.